شناسایی سلولهای بنیادی نادر که مسئول ایجاد بافت اسکار در بیماریهای مزمن هستند

دانشمندان سلولهای بنیادی در هاروارد ، بریگهام و بیمارستان زنان منبع سلولی اسکار بافتی ایجاد شده از تخریب ارگانها به دلیل دیابت، بیماری ریوی، فشار خون بالا، بیماری کلیوی و سایر بیماریها را کشف کردند. تشکیل بافت اسکار به نام فیبروز شناخته می شود.

ایجاد فیبروز با عواقبی از جمله التهاب، کاهش جریان خون و اکسیژن به ارگان همراه است و در دراز مدت می تواند منجر به نارسایی آن ارگان و نهایتاٌ مرگ آن گردد. براساس تخمین های موجود 45 درصد از تمام مرگ و میرها در سراسر دنیا مربوط به فیبروز است.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی پرفسور Humphreys  دریافتند که یک جمعیت نادر از سلولهای بنیادی که خارج از عروق خونی در موشها قرار دارند به سلولهای میوفیبروبلاست تبدیل شده و پروتئین هایی را ترشح می کنند که موجب ایجاد بافت اسکار می شود.

نابود نمودن این سلولهای بنیادی می تواند از عوارض مرگبار فیبروز جلوگیری کند، نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی Cell Stem Cell  منتشر گردید.

سلولهای بنیادی نادر (برنگ قرمز) که به سلولهای میوفیبروبلاست ترشح کننده ی بافت اسکار تبدیل می شوند، در نزدیکی عروق خونی در کلیه ی موش (برنگ سبز) دیده می شوند.

پرفسور Humphreys  می گوید: در شرایط طبیعی، میوفیبروبلاستها ترمیم زخم را تحریک می کنند اما هنگامیکه آسیبی مداوم در یک ارگان وجود داشته باشد (برای مثال کبد بیماران مبتلا به هپاتیت C، قلب بیماران مبتلا به فشارخون بالا یا کلیه ی بیماران دیابتی)، این پروتئین ها عملکرد طبیعی آن ارگان را مختل می کنند.

محققان در حال حاضر با کمپانی های داروسازی برای غربالگری داروهایی که ممکن است این سلول بنیادی فیبروز زا را در مواردی که بیماریهای مزمنی در یک ارگان وجود دارد، هدف قرار داده و از بین ببرند، درحال تبادل نظر هستند.

ایده ی استفاده از سلولهای بنیادی به عنوان اهدافی برای کشف داروها با تشکیل آزمایشگاه های MatriTarg  توسط پرفسور Humphreys ، Kramannو DiRoccoدر سال 2013 شکل گرفت.

پرفسور Humphreys  می گوید: ما می خواستیم بدانیم آیا از بین بردن این جمعیت کوچک از سلولهای بنیادی می تواند به بهبود عملکرد ارگانها کمک کند و از کلیه و قلب در برابر تشکیل فیبروز مرتبط با عوارض (برای مثال نارسایی کلیوی و نارسایی قلبی) محافظت کند. چنانچه این موضوع اثبات شود می تواند اساس درمانهای دارویی باشد که سلولهای بنیادی را هدف قرار می دهند.

اساس سلولی فیبروز کلیوی مدتها است که دانشمندان را متعجب کرده است، مشخص نبود که چه نوعی از سلولهای بنیادی به میوفیبروبلاست ها تبدیل می شوند و این سلولهای بنیادی در کجا قرار دارند. یک فرضیه ی قدیمی این بود که سلولهای بنیادی که به میوفیبروبلاست تبدیل می شوند در مغز استخوان قرار دارند، اما تیم تحقیقاتی پرفسور Humphreys   با نشاندار کردن پروتئین خاصی که Glil  نام دارد و توسط سلولهای بنیادی تولید کننده ی میوفیبروبلاست ها بیان می شوند، نشان دادند این سلولهای بنیادی در اطراف عروق خونی واقع هستند همچنین آنها می توانند در داخل ارگانها مستقر می شوند.

Humphreys  پیش بینی می کند که این جمعیت نادر سلولهای بنیادی که در آزمایشگاه او یافت شده اند مسئول حدود 60 درصد از میوفیبروبلاست های تمام ارگانها می باشند و این بدان معناست که این سلولها اصلی ترین منبع تولید میوفیبروبلاستها می باشند اما ممکن است سلولهای دیگری نیز در تولید جمعیت میوفیبروبلاست نقش داشته باشند. او می افزاید: ما هیچ فرضیه ای را رد نکرده ایم نتایج این تحقیق نشان می دهد سلولهای دیگری نیز ممکن است به میوفیبروبلاست تبدیل شوند.

آزمایشگاه دکتر Humphreys  با همکاری یکی از اعضاء موسسه ی سلولهای بنیادی هاروارد دکتر Ebert  و همچنین محققان بریگهام و بیمارستان زنان به این نتایج دست یافتند.

منبع :  www.medicalnewstoday.com/releases/285877.php